Главная > Новини / Наука та освіта > Наукові відкриття, музичні постаті й культурні паралелі: другий день конференції педагогічного складу Одеської національної музичної академії
Наукові відкриття, музичні постаті й культурні паралелі: другий день конференції педагогічного складу Одеської національної музичної академії11-10-2025, 12:00 |
|
Чеський квартет в Одесі: музична спадщина, що живе Першою виступила професорка Ельвіра Романівна Дагілайська, яка присвятила свою доповідь темі «Чеський квартет в Одесі: музична спадщина, що живе». Її виступ став справжньою подорожжю у музичне минуле міста.
«Для мене це данина пам’яті тим музикантам, які виступали в нашому місті. Вони залишили глибокий слід в історії одеської музичної школи», — зазначила Ельвіра Романівна. Квартет виконував твори не лише класиків, але й чеських композиторів — Дворжака, Сметани, Фібіха. Про їхні виступи регулярно писала преса — «Одеські новини», «Новоросійський телеграф» та інші видання. Професорка поділилася унікальними матеріалами зі свого архіву: листами, афішами, програмами концертів і рецензіями, що збереглися від часів її спілкування зі Ступкою. Вона також відвідала його батьківщину в Чехії, де у школі, що носить його ім’я, розповідала про зв’язок великого музиканта з Одесою. Забутий композитор Роберт Фукс — «Серенаден-Фукс» із Відня Наступним слово взяв викладач кафедри камерного ансамблю Іван Іванович Кацюба, який представив коротку, але змістовну доповідь про творчість австрійського композитора Роберта Фукса (1847–1927). «Людство має дивну звичку — забувати, а потім знову відкривати для себе імена митців, які творили прекрасне», — сказав Іван Іванович, відкриваючи свій виступ. Особливу популярність композитору принесли саме серенади — настільки, що сучасники жартома називали його «Серенаден-Фукс». У 1881 році він став лауреатом Бетховенського конкурсу, де журі на чолі з Йоганнесом Брамсом віддало йому перевагу навіть перед молодим Малером. Сам Брамс писав: «Фукс — чудовий музикант. Усе так майстерно й чарівно, що завжди приємно слухати». Під час доповіді Іван Кацюба виконав одну з сонат Фукса та «Сім фантастичних п’єс» для скрипки, альта й фортепіано, підкресливши їхню витончену красу: «Ми відкриваємо для себе Фукса наново — і це відкриття варте уваги». Арман де Рішельє та абат Домінік Ніколя — витоки одеської освіти і культури Однією з найзмістовніших доповідей стала доповідьдоктора філософії Г. Волкової про герцога Армана-Еммануеля де Рішельє та абата Шарля Домініка Ніколя — постатей, без яких важко уявити ранню історію Одеси.
«Ані торгівля, ані економіка неможливі без освіти», — ці слова герцога стали програмними для розвитку міста. Саме під його керівництвом Одеса перетворилася на великий торговий і культурний центр. За сприяння Рішельє до міста прибув абат Шарль Домінік Ніколя — французький педагог і єзуїт, який очолив Інститут шляхетних юнаків і став автором першої в Одесі друкованої книги — «Нарису правил виховання в одеських дворянських інститутах», - зазаначила Галина Волкова. Його педагогічна система спиралася на дисципліну, логіку та духовність. У навчальній програмі поєднувалися класичні мови, історія, риторика, філософія й музика — «система, близька до неаполітанських консерваторій». У студентських ансамблях звучали твори Моцарта, Гайдна, Клементи, Россіні. Великий театр Китаю — сучасне втілення класичної традиції Справжнє захоплення аудиторії викликала доповідь доктора мистецтвознавства Олени Рещенко — «Великий театр — феномен оперної культури сучасного Китаю». «Китай дбайливо ставиться до своїх народних театрів, — наголосила дослідниця. — У кожній провінції відкриваються нові великі театри, побудовані за найвищими технологічними стандартами. Там продумано все — від архітектури до акустики».
«Сіднейський оперний театр, хоч і є архітектурною візитівкою Австралії, має недосконалу акустику. У Китаї такого не зустрінеш». Другий день конференції засвідчив: в Одеській національній музичній академії панує дух наукових пошуків і творчого натхнення. Музика, історія, педагогіка і культура тут зливаються в єдиний простір — простір ідей, який продовжує формувати нове покоління одеських музикантів і дослідників.
Вернуться назад |